Het Krabbepark: een ontwerp voor iedereen

Het Krabbepark krijgt een flinke metamorfose. In het park, waar de sporen van het inpolderen nog altijd te vinden zijn, praten we met Renzo Veenstra van bureau RROG. Hij ontwierp de nieuwe plannen voor het Krabbepark in opdracht van de gemeente Vlaardingen. Hij vertelt ons op een zonnige ochtend enthousiast over de plannen: “Bij het ontwerp hebben we rekening gehouden met de natuur, het cultuurlandschap en de mensen die er omheen wonen. Ik denk dat het een heel mooi ontwerp is geworden.”

Renzo heeft een sterke band met het Krabbepark. We zitten aan een picknicktafel naast de plas, hij vertelt: “Toen ik mijn vrouw leerde kennen woonde zij in Maassluis en ik in Rotterdam. Dit gebied ligt in het midden, daarom waren we hier vaak te vinden.” Toen hij hoorde dat er een snelweg door het gebied zou komen werd hij niet vrolijk: “De natuur van Nieuw Waterland verbindt het Groene Hart met de Nieuwe Maas. Dat mag niet onderbroken worden.” Daarom was het fijn om aan dit project mee te werken: “Met het ontwerp kan de natuur de snelweg omarmen, zo blijft de natuur in balans.”

Ontwerp vanuit samenwerking
Renzo maakte de tekeningen voor het Krabbepark niet zomaar, hij organiseerde samen met de gemeente meer dan negen bijeenkomsten voor omwonenden, ondernemers, natuurorganisaties, vissers en de fietsersbond. In gesprek brachten Renzo en zijn collega’s de verschillende belangen in beeld. Renzo ervoer dat de grootste uitdaging in deze ‘co-creatie’ was om rekening te houden met alle belangen. Hij schetst: “De ene gebruiker ervaart soms overlast uit het park en wil geen straatverlichting zodat het park ‘s avonds rustig blijft. Een ander is slechtziend en heeft al snel verlichting nodig om door het park te kunnen wandelen. Hoe houd je dan rekening met iedereen?”

Voor dit ontwerp hebben Renzo en zijn collega’s goed geluisterd: “We hebben de verbinding gezocht met veel gebruikers van het park en ik denk dat daar de kracht van het ontwerp ligt.” Het park heeft voor iedereen iets, maar vertelt Renzo: “Helaas kan je nooit iedereen tevreden stellen en dat blijft jammer.”

Verbinding in alle soorten en maten
Verbinding zie je vaak terugkomen in het ontwerp. Het park krijgt een goede verbinding met het OV en het centrum van Vlaardingen. Dat laatste wordt een herkenbare ‘groene’-route vanuit het centrum naar het Krabbepark. Renzo legt uit: “Dat we de verbindingen aanpakken, komt uit de co-creatie. Daar werden tips gegeven voor een betere bereikbaarheid van het park.”

Rondje Krabbepark
In het park wordt een verfrissende verandering aangebracht. Renzo vertelt: “Om ondernemers en attracties goed te verbinden, bedachten we het ‘Rondje Krabbepark’. Een recreatieroute van ongeveer 2,5 kilometer die je om de plas heen en langs de bijzonderste plekken van het Krabbepark leidt. Denk aan uitzichtpunten, mooie stukjes natuur en horeca.” Renzo vervolgt: “Ook worden de paden in het park aangepast, waardoor wielrenners en wandelaars voldoende ruimte hebben.”

Ruimte voor natuur en recreatie
“In het hele gebied is er ruimte voor natuur én voor de mens. Toch geven we deze ook allebei een eigen plek”, vertelt de ontwerper. In het plan is namelijk een belangrijke keuze gemaakt. Het deel van het Krabbepark dat tegen Vlaardingen aan ligt krijgt een focus op recreatie en dus de mens. Het deel rond de snelweg is voor de natuur. Daar is veel ruimte voor verschillende dieren. Doordat de snelweg grotendeels verzonken ligt, kan de natuur goed zijn gang gaan.

Ecologische golfbeweging
Om de natuur een goede plek te geven, ging Renzo in gesprek met een ecoloog. Dat was leerzaam,  Renzo wijst naar het groen: “De huidige bosstroken in het gebied zijn niet ideaal aangeplant. Vroeger was het gebruikelijk om van gras direct naar bomen te gaan en om veel dezelfde bomen bij elkaar te planten. Maar dat is niet het beste voor de natuur, weten we nu. We gaan voor een ander type groen. We willen een golfbeweging maken: steeds iets hoger en dan weer terug. We planten daarom van zoom, naar struiken, naar middelhoge bomen, naar hoge bomen. Ook verwijderen we dode bomen en plaatsen we op deze plekken meer en andere bomen terug. Zo wordt de natuur weerbaarder en voegen we veel biodiversiteit toe aan het gebied.”

Parkeergelegenheid
Deel van de opknapbeurt is ook het verplaatsen van een parkeerterrein. “De oude parkeerplaats bij de dijk hoort bij een strandje. Maar de kwaliteit van het water aan dit strandje wordt, in tegendeel van het water in de Krabbeplas, niet verbeterd. Tijdens de co-creatie bijeenkomsten werd aangedragen om de parkeerplaats aan het begin van de Zuidbuurt te plaatsen. Zo kunnen bezoekers er makkelijker komen en zijn ze dichter bij het zwemwater”, vertelt Renzo.

Een goede keuze
Het ontwerp is klaar. Renzo is dus niet meer actief betrokken bij het project. Nu komt het op de uitvoering en de oplevering aan. “De voorbereidingen zijn achter de schermen hard aan de gang. Maar de eerste schop  is nog niet in de grond”, vertelt hij. Hij was al fan van het gebied, dat kwam voornamelijk door het isolement van het Krabbepark. Maar door de veranderingen gaat het gebied meer bij de tijd passen. Hij sluit af: “Natuur staat in de Randstad blijvend onder druk. Ik denk dat we in dit ontwerp echt goede keuze hebben gemaakt om de natuur te helpen.”

Ontdek Het Krabbepark.